صادرات کالا به ترکیه

در صورتی که در ابتدای راه صادرات کالا به ترکیه هستید و آشنایی کافی با مراحل صادرات کالا ندارید، تا پایان این مقاله با آنی بار همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به آموزش صادرات به ترکیه بپردازیم و شما را با قوانین صادرات به این کشور آشنا کنیم.

 

چرا صادرات به ترکیه؟

 

روابط سیاسی مطلوب و مناسب بین کشورهای ایران و ترکیه سبب شده است تا این دو کشور شرکای تجاری بسیار مناسبی برای یکدیگر باشند. ایران و ترکیه ارتباطات و تبادلات قابل توجهی در زمینه واردات و صادرات مواد غذایی و همچنین انرژی دارند. صادرات این محصولات از طریق گمرک‌های مهم ایران نظیر گمرک بازرگان، گمرک خوی، گمرک سرو و گمرک رازی انجام می‌شود.

 

تنظیم قراردادهای گمرکی میان این دو کشور باعث افزایش مبادلات میان ایران و ترکیه شده و تجار و بازرگانان بسیاری را برای صادرات کالا به ترکیه تشویق کرده است.

 

از طرفی همسایگی ایران و ترکیه باعث شده که مسیرهای گوناگونی برای ارسال بار از ایران به ترکیه وجود داشته باشد و محدودیت‌های حمل بار به ترکیه را به حداقل برساند.

 

مراحل صادرات به کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد ما در ادامه شما را با مراحل و روش های صادرات کالا از ایران به ترکیه آشنا می کنیم .

صادرات کالا از ایران به ترکیه
صادرات کالا از ایران به ترکیه

حتما مطالعه کنید : ارسال بار زمینی به ترکیه 

مراحل صادرات کالا به ترکیه

 

صادرات به ترکیه آسان نیست و سختی های بسیاری دارد. در صورتی که مراحل صادرات به درستی صورت نگیرد، دچار مشکلاتی خواهید شد و ممکن است ضررهای مالی بسیاری داشته باشید. در ادامه با مراحل صادرات کالا به ترکیه آشنا می شوید :

 

  • دریافت کارت بازرگانی

در صورتی که تجربه صادرات کالا ندارید و اولین باری است که برای صادرات کالا اقدام می‌کنید لازم است ابتدا نسبت به دریافت کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی ایران اقدام کنید.

  • بررسی بازار و رقبا

یکی از مهم‌ترین مراحلی که برای صادرات به کشور ترکیه باید به آن توجه داشته باشید ارزیابی بازار کشور ترکیه و رقبا است. از این جهت، فرض کنیم قصد صادرات قطعات پلاستیکی به ترکیه را دارید در مرحله اول بایستی میزان تقاضای بازار را بسنجید و رقبا دیگر که در این زمینه فعالیت دارند را شناسایی کنید. همچنین، بررسی قیمت کالا موردنظر در ترکیه و محاسبه قیمت تمام شده و درنظرگرفتن سود حاصل از فروش موضوع مهم دیگری است که نباید از آن غافل شوید.

  • قوانین صادرات کالا

شناخت قوانین صادرات به ترکیه موضوع مهم دیگری است که باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید. کشور ترکیه باهدف سازمان‌دهی هر چه بیشتر تجارت برای صادرات کالا قوانین و مقرراتی را وضع کرده است. به‌طورکلی قوانین گمرکی در ترکیه برای واردکنندگان محدودیتی ایجاد نمی‌کند؛ اما لازم است پیش از صادرات نسبت به این قوانین آگاه باشید.

  • عقد قرارداد با شرکت حمل و نقل

 پس از آن که کارت بازرگانی را دریافت کردید و بازار ترکیه و رقبا را ارزیابی نمودید و نسبت به قوانین گمرکی ترکیه اطلاعات کافی را کسب کردید نوبت آن است که با شرکت‌های حمل و نقل بین ‌المللی وارد مذاکره شوید و محموله خود را برای ارسال به ترکیه به یکی از شرکت‌های مطمئن و باسابقه واگذار کنید.

  • انتخاب روش مناسب با توجه به نوع کالا

 برای ارسال کالا به ترکیه روش‌های گوناگونی وجود دارد. حمل زمینی، حمل هوایی بار به ترکیه و حمل دریایی از رایج‌ترین روش‌هایی است که از طریق آن می‌توانید بارهای صادراتی خود را به ترکیه ارسال نمایید.

  • ترخیص کالا از گمرک ترکیه

در این مرحله کالای شما از ایران خارج شده و وارد یکی از گمرکات کشور ترکیه می‌شود. حالا نوبت آن است که بار خود را از ترکیه ترخیص نمایید.

ترخیص کالا از ترکیه امری تخصصی بوده و لازم است اسناد و مدارکی جمع‌آوری و ارائه گردد. در صورتی که شناخت کافی از قوانین ترخیص کالا از ترکیه ندارید، می توانید مراحل ترخیص را به ترخیص‌کار شرکت حمل و نقل بین المللی ترکیه ( آنی بار ) بسپارید .

مراحل صادرات کالا به ترکیه
مراحل صادرات کالا به ترکیه

آمار صادرات کالا از ایران به ترکیه

 

سایت تجارت جهانی، اعلام کرده که مقدار واردات ترکیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است. این برای صادرکنندگان خبر خوبی است و نشان می‌دهد کشور ترکیه می‌تواند بازار مناسبی برای صادرات محصولات مختلف از ایران باشد.

 

نام محصول ارزش واردات در سال 2022 (هزار USD) درصد رشد سالانه واردات طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ درصد سهم واردات نسبت به واردات جهانی
مجموع ۳۶۷.۷۱۰.۹۸۷ ۱۳ ۱.۵
ماشین آلات، لوازم مکانیکی، راکتورهای هسته‌ای، بویلرها ۳۴.۸۵۱.۸۶۴ ۱۰ ۱.۳
مواد قیری، سوخت رو روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها ۳۱.۷۲۰.۱۳۳ ۱۱ ۰.۸
آهن و فولاد ۲۸.۳۶۶.۸۶۷ ۱۸ ۵
مروارید طبیعی یا پرورشی، فلزات و سنگ‌های قیمتی یا نیمه قیمتی ۲۳.۴۵۷.۳۹۸ ۶ ۲.۸
ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و قطعات آنها ۲۰.۹۰۵.۳۲۲ ۷ ۰.۶
پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی ۱۸.۹۷۵.۹۱۹ ۱۲ ۲.۴
وسایل نقلیه و قطعات و لوازم جانبی آنها غیر از راه آهن یا تراموا ۱۷.۷۷۸.۴۷۵ ۱۰ ۱.۱
مواد شیمیایی ارگانیک ۱۰.۶۶۲.۷۱۵ ۱۹ ۱.۸
آلومینیوم و مصنوعات آلومینیومی ۷.۶۸۳.۱۴۶ ۲۲ ۲.۹
مس و مصنوعات مسی ۵.۵۱۰.۳۴۳ ۱۷ ۲.۵

 

با توجه به اینکه  تمام محصولات جدول رشد مثبتی داشته‌اند و در هیچ یک رشد منفی دیده نمی‌شود، ترکیه پتانسیل خوبی برای صادرات اکثر محصولات دارد. حتی اگر نگاهی به تراز تجاری بیندازید متوجه می‌شوید که ترکیه در اکثر محصولات فقط واردکننده است. این نشان می‌دهد واردات ترکیه برای این محصولات تنها برای مصارف داخلی است.

 

از فهرست بهترین کالاها برای صادرات به ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • لوازم یدکی خودرو ، کالاهای نفتی ، فلزات
  • وسایل بلوری ، لوازم خانگی ،تجهیزات ساختمانی
  • پلاستیک ،انواع پوشاک ، دارو
  • زعفران ، آجیل و صادرات خشکبار ، خرما
پرسودترین کالاها برای صادرات به ترکیه
پرسودترین کالاها برای صادرات به ترکیه

بیشتر خوانید : روش های حمل اثاثیه منزل به ترکیه از ایران

 

روش های ارسال کالا به ترکیه

 

برای ارسال کالا به ترکیه حمل بار دریایی، حمل بار زمینی و حمل بار هوایی سه روش رایج و کاربردی است. در ادامه به طور کامل این روش‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم.

 

صادرات به ترکیه از طریق روش دریایی

 

حمل دریایی یکی از روش‌های رایج برای ارسال بارهای صادراتی به ترکیه است. از این‌جهت، دریای سیاه، دریای مدیترانه و دریای اژه دریایی‌هایی هستند که این کشور را احاطه کرده‌اند و امکان ارسال بار به دریایی به ترکیه را فراهم نموده‌اند.

همچنین، برای ارسال کالاهایی که حجیم و سنگین هستند یا در شرایطی که هزینه ارسال بار نسبت به زمان تحویل ارجحیت دارد حمل و نقل دریایی به ترکیه انتخاب مناسبی است.

 

صادرات به ترکیه از طریق روش هوایی 

 

حمل و نقل بین المللی هوایی به ترکیه یکی از بهترین روش‌ها برای ارسال بار به این کشور است. در این روش حمل کالاهای صادراتی از طریق هواپیما به ترکیه ارسال می‌شوند. از این جهت، برای ارسال بارهایی که با ارزش هستند، حمل هوایی بهترین انتخاب است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فریت بار به ترکیه کلیک کنید . 

 

صادرات به ترکیه از طریق روش زمینی

 

حمل و نقل بین المللی زمینی روش دیگری است که از طریق آن می‌توانید بارهای صادراتی خود را به ترکیه ارسال کنید. در این روش مرسوله‌ها از طریق کامیون یا تریلی های 18 چرخ به ترکیه ارسال می‌شوند. لازم به ذکر است، این روش هزینه کمی نسبت به سایر روش‌ها دارد و برای حمل بیشتر کالا ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روشهای ارسال کالا به ترکیه
روشهای ارسال کالا به ترکیه

مدارک لازم برای صادرات به ترکیه

 

به منظور صادرات کالا به ترکیه به مدارک متعددی نیاز دارید. لازم به ذکر است که برخی از این مدارک را باید از کشور ایران و برخی را باید از دولت ترکیه دریافت کنید. از جمله مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا به ترکیه می‌توان به مدارک زیر اشاره کرد:

 

  • بارنامه
  • گواهی مبدأ ( گواهی مبدا نشان‌دهنده این است که شما قصد دارید چه تعداد کالا و همچنین با چه استانداردهایی به کشور ترکیه صادر کنید. باید بدانید که این گواهی از کشور صادرکننده دریافت می‌شود. )
  • پروفرما ( این فاکتور حاوی اطلاعات کاملی درباره تاجر و محصولات صادراتی آن است. علاوه بر این اطلاعات، نوع تحویل کالا و همچنین تعداد آن نیز در این فاکتور ذکر می شود. )
  • مجوزهای قانونی (در صورت نیاز)
  • بیمه‌نامه
  • گواهی CE ( برای صادرات مواد غذایی نظیر میوه، به گواهینامه های خاصی به نام CE نیاز دارید. این گواهینامه نشانه‌ای برای تایید سلامت محصول شما است. )
  • فاکتور فروش
  • گواهینامه بهداشت ( در صورت صادرات مواد غذایی به کشور ترکیه، علاوه بر موارد ذکر شده، به مدرک دیگری به نام گواهی بهداشت نیز نیاز است. ترکیه با توجه به این مدرک، سلامت کالا و همچنین عدم بیماری‌زا بودن آن را تایید می‌کند. این گواهی برای صادرات حیوانات و دام زنده ضروری است. )
  • پرونده فنی صادرات
  • گواهی حمل و نقل
ارسال بار به ترکیه
ارسال بار به ترکیه

فریت مسافری خدمات مربوط به حمل و نقل بارهای مسافری می باشد ، اگر قصد سفر به ترکیه را دارید می توانید اضافه بار خود را با یک چهارم قیمت اضافه بار پای کانتر پرواز ، توسط شرکت آنی بار به ترکیه ارسال کنید .

 

نکات مهم که قبل از صادرات به ترکیه باید بدانیم!

 

حالا که با مراحل و قوانین صادرات به ترکیه آشنا شدیم، بهتر است به برخی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام صادرات به این کشور باید مورد توجه قرار گیرد، توجه داشته باشید. بی‌توجهی به این نکات می‌تواند صادرات انواع کالا به ترکیه را با شکست روبه‌رو کند و ضررهای مالی بسیاری همراه داشته باشد. برخی از مهم‌ترین این نکات عبارتند از:

 

  • پیش از ارسال کالا بادقت بازار کالای موردنظر و رقبا را بررسی کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن کالا بادقت کالا را بسته‌بندی کنید.
  • حمل بار به ترکیه را به یک شرکت معتبر و باسابقه که در این کشور دفتر دارد، واگذار کنید.
  • قوانین و مقررات گمرکی ترکیه را بادقت بررسی کنید و نسبت به آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.
  • برای موفقیت بیشتر در مذاکرات تا حد امکان به زبان ترکی مسلط باشید.
  • در صورتی که تسلط کافی به مراحل ترخیص ندارید، این فرایند را به شرکت معتبر بسپارید.
  • از عوارض گمرکی کالایی که قصد ارسال آن را دارید پیش از اقدام به تجارت مطلع شوید البته عوارض گمرکی فقط برای کمیت و حجم کم صادرات است و در مورد صادرات انبوه اعمال نمی‌شود. 

 

حتما بخوانید : هزینه پست از ترکیه به ایران

 

کلام نهایی !

 

شرکت حمل و نقل بین المللی آنی بار ، یکی از شرکت های پیشرو در زمینه حمل و نقل ترکیه می باشد ، خدمات آنی بار شامل ارسال بار از تمام نقاط کشور به ترکیه و بالعکس ، باربری از ترکیه به ایران می باشد . شما می توانید برای ارسال انواع بار و کالا در حجم کم مانند سمپل با نمونه کالا نمایشگاهی یا ارسال بار در حجم بالا مانند چندین کانتینر کالاهای مختلف را توسط شرکت آنی بار به شهر مورد نظرتان در ترکیه ارسال کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان ما تنها کافی است با شماره 57669-021 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه استفاده از خدمات آنی بار به معنی پذیرش قوانین آنی بار می باشد
تماس